Michel Rein Logo
Agnès Thurnauer at Musée Matisse

MUSEUM EXHIBITION

Agnès Thurnauer at Musée Matisse

Musée Matisse, Nice, France

Oct. 27, 2022 - Mar. 06, 2023

The exhibition will be guided by the 50 letters she wrote to Matisse between April 2021 and January 2022, after her first visit to the museum. In these writings, she questions several fundamental notions for her, in particular the question of the "states" of painting that Matisse recorded by having his paintings photographed throughout their creation. Presented in a glass case like a meandering river, these letters echo the Matrices/assises installed in front of the large gouache cut-out Fleurs et fruits (1952-1953) and the large drawings of these molds that she made especially for the museum. The Matrices/assises, also based on the "cutting" of a motif - the letter - are thus set against the cut-out forms of Fleurs et fruits. From the Matissian flower to the alphabet of Agnès Thurnauer, the same movement is perpetuated to sculpt space and language. The plasticity of the horinzontal/vertical, book/wall articulation that marks the artist's creation runs through the entire exhibition.

Curator: Claudine Grammont



L'exposition aura pour fil directeur les 50 lettres qu'elle a adressé à Matisse, entre avril 2021 et janvier 2022, après une première visite au musée. Dans ces écrits, elle interroge plusieurs notions fondamentales pour elle, en particulier la question des « états » de la peinture que Matisse a consigné en faisant photographier ses tableaux tout au long de leur réalisation. Présentées sous vitrine comme une rivière qui serpente, ces lettres font écho aux Matrices/assises installées devant la grande gouache découpée Fleurs et fruits (1952-1953) et aux grands dessins de ces moules qu'elle réalise exprès pour le musée. Les Matrices/assises fondées également sur la « découpe » d'un motif – la lettre – sont ainsi mises en regard des formes découpées de Fleurs et fruits. De la fleur matissienne à l'alphabet d'Agnès Thurnauer un même mouvement se perpétue pour sculpter l'espace et le langage. La plasticité de l'articulation horinzontal/vertical, livre/mur qui marque la création de l'artiste traverse tout le parcours de l'exposition.

Commissariat : Claudine Grammont